Ziua Mondială a Alimentaţiei: top sfaturi pentru o nutriţie corectă a copilului (2-5 ani)

Dr. Georgeta Văcaru, medic primar specializat în diabet, boli metabolice şi nutritie Dr. Georgeta Văcaru, medic primar specializat în diabet, boli metabolice şi nutritie
16 October 2012

Astăzi, 16 octombrie, celebrăm în întreaga lume Ziua Mondială a Alimentaţiei. Această zi internaţională a fost instaurată pentru a trage un semnal de alarmă asupra problemei mondiale a lipsei alimentelor şi pentru a încuraja lupta împotriva foametei, malnutriţiei şi sărăciei.

Deşi aceste probleme sunt de obicei asociate cu ţările în curs de dezvoltare, există şi în România probleme de alimentaţie cu care ne confruntăm, precum sunt cele legate de malnutriţie, sărăcie sau de o nutriţie incorectă.

Societatea Română de Pediatrie profită de această zi internaţională pentru a atrage atenţia asupra principalelor boli care decurg dintr-o alimentaţie greşită şi dezechilibrată – anemia, rahitismul şi obezitatea, care, din păcate, sunt din ce în ce mai des întâlnite la copii în ultima perioadă.

De asemenea, o alimentaţie incorectă în copilărie poate favoriza dezvoltarea bolilor metabolice sau cardiace în perioada adultă. De aceea, cel mai important pas în prevenirea carenţelor de vitamine sau minerale şi în lupta împotriva bolilor este asigurarea unei alimentaţii echilibrate a copilului şi obişnuirea lui cu un stil de viaţă sănătos, încă din primii ani de viaţă.

Astfel, special pentru mămici, Dr. Georgeta Văcaru, medic primar specializat în diabet, boli metabolice şi nutriţie la centrul Geea Medical, ne spune care sunt regulile de aur de care o mămică trebuie să ţină cont în alimentaţia copilului cu vârsta cuprinsă între 2 şi 5 ani.

  • Este bine să împărţim hrana celui mic în 5 mese pe zi (mic dejun, gustare, prânz, gustare şi apoi cină)
  • În meniul unei zile, trebuie să cuprindem alimente din toate grupele, pentru a-i asigura copilului aportul de nutrienţi şi vitamine de care are nevoie pentru o dezvoltare armonioasă.
  • Conform piramidei alimentare, meniul zilnic al unui copil trebuie să cuprindă 6-8 porţii de făinoase (de preferat cele integrale), 3-4 porţii de fructe, 2-4 porţii de legume şi zarzavaturi, 2-3 porţii de carne şi 2-3 porţii de lactate.
    • Acordaţi o atenţie deosebită micului dejun. Fiind prima masă a zilei, acesta trebuie să conţină toate grupele de alimente, atât cereale, legume şi fructe, cât şi lactate şi proteină de origine animală (ou, carne, şuncă). Este bine să învăţăm copii de mici cu ideea că micul dejun trebuie luat cu regularitate, pentru a putea creşte sănătoşi şi a fi plini de energie.
    • Mămicile trebuie să încerce să respecte în fiecare zi orele de masă şi frecvenţa lor (ideal: 3 mese principale şi 2-3 gustări).
    • Pe parcursul zilei, sarea, dulciurile şi grăsimile saturate trebuie folosite în cantităţi foarte mici.
    • Putem înlocui dulciurile concentrate cu fructele.
    • Pentru hidratare, este indicat să alegem mai întâi apa, apoi sucurile proaspete de fructe şi să evităm băuturile carbogazoase cu conţinut ridicat de zaharuri. Acestea din urmă pot duce la modificări gastrice, modificari în absorbţia sărurilor minerale (Ca) şi modificarea nivelului glicemic din sânge.
    • Pentru hidratatre, copilul ar trebui să bea aproximativ 8 pahare de apă, de preferat înainte de masă sau între mese şi nu imediat după masă.
    • În prepararea alimentelor, este bine ca mămicile să evite prăjirea, rântaşurile, ciorbele şi supele grase.
    • Prepararea legumelor duce la pierderea vitaminelor, în special a vitaminelor C şi B. Cantitatea cea mai mare de vitamine şi substanţe minerale se regăseşte în fructele şi legumele proaspete.

Dacă eşti proaspătă mămică sau viitoare mămică şi ai întrebări despre nutriţia copilului tău, te rugăm să ne scrii la adresa intreaba@protejamcopilaria.ro, iar specialiştii Societăţii Române de Pediatrie îţi vor răspunde.

Află mai multe despre Ziua Mondială a Alimentaţiei şi cum te poţi implica şi tu în programul global de luptă împotriva foametei, aici.