Sarcina săptămâna 25

15 May 2012

Ce se întamplă în săptămâna 25 de sarcină?

A 25-a săptămână de sarcină este delicată pentru tine. S-a trecut de la perioada când problemele puteau duce la avort. De acum încolo, oficial este copil şi orice problemă poate duce la naştere prematură. De asemenea orice intervenţie negativă asupra sarcinii este total interzisă, în situaţii grave fiind posibilă naşterea prematură pentru salvarea vieţii mamei.

Copilul în a 25-a săptămână de sarcină

Din  săptămâna 25 de sarcină, creşterea pruncului tău este mai puţin rapidă procentual, dar constantă. Bebeluşul are acum cam 31 de centimetri lungime şi cântăreşte aproximativ 700 de grame. Oasele sale încep să se întărească şi deja poţi să vezi la ecografie cum îşi suge degetul. Creşte secreţia de vernix – substanţa care îl protejează pe micuţ de aciditatea lichidului amniotic şi ajută la păstrarea temperaturii corpului după naştere.
Tot acum, copilaşul are glandele lacrimale dezvoltate şi e suficient de maturat pentru a avea şanse bune de supravieţuire în cazul mai puţin dorit al unei naşteri premature.

Pielea sa este încă subţire şi delicată, iar papilele sale gustative pot deja să facă diferenţa între dulce şi sărat. Unghiile de la mâini şi picioare sunt formate, iar cel mic îşi poate deschide de acum ochii.
În cea de-a 25-a săptămână de sarcină, creierul bebeluşului se dezvoltă în acelaşi ritm alert, în timp ce corpul său continuă să creasca în toate ţesuturile şi să acumuleze grăsime şi muşchi.

Corpul tău în a 25-a săptămână de sarcină

În cea de-a 25-a săptămână de sarcină, e posibil să îţi apară pe piele uşoare urme roşiatice sau maronii, provocate de întinderea pielii, numite vergeturi. Dar nu te îngrijora prea tare. Peste 90% dintre femei au parte de asemenea urme care pot fi reduse prin purtarea de sutiene speciale si prin folosirea de creme anti-vergeturi. In cele mai multe cazuri aceste urme dispar după naşterea copilului.
În urma modificării nivelului de hormoni, în a 25-a săptămână de sarcină, vei observa şi o creştere a temperaturii corporale şi o senzaţie de căldură excesivă. Poţi combate aceste neplăceri bând mai multe lichide. Tot acum te poţi aştepta la reapariţia problemelor cu tranzitul intestinal şi a arsurilor, provocate de creşterea bebeluşului.

A 25-a săptămână de sarcină poate însemna şi creşterea nivelului de colesterol, motiv pentru care trebuie să alegi o dietă sănătoasă, săracă în prăjeli. Această opţiune poate rezolva şi problemele constipaţiei, mai ales dacă vei consuma alimente bogate în fibre şi vei face exerciţii uşoare cum ar fi mersul pe jos, înotul, yoga sau pilates.

De altfel, e foarte indicat să îţi continui regimul de exerciţii fizice, dar aminteşte-ţi să te opreşti imediat ce te simţi obosită sau oricând apare o durere. Cea mai bună metodă la îndemâna ta este ca efortul făcut să nu te încurce la vorbit. Atâta timp cât poţi să vorbeşti normal fără să simţi nevoia să te opreşti pentru că nu ai destul aer ar trebui să fii în siguranţă. Orice efort mai mare poate să te supună la riscul de sângerare, pierderea lichidului amniotic sau naştere prematură.

Pentru a evita arsurile, încearcă să mănânci puţin, des, nu te întinde în pat imediat după masă şi evită mâncărurile prăjite sau condimentate, cafeaua, sucurile carbogazoase, ciocolata.
Încearcă să îţi impui o poziţie corectă în timp ce stai aşezată, dormi sau mergi – pentru a evita eventualele probleme de coloană sau umflarea picioarelor.

Articol relizat cu sprijinul Dr.CALOMFIRESCU Marius Vicea, medic primar obstetrica-ginecologie, supraspecializare medicina materno-fetala

Descoperă ce se întâmplă în următoarele 3 săptămâni de sarcină: