Fructele și o copilărie sănătoasă

Dr. Luminița Florea, medic nutriționist Dr. Luminița Florea, medic nutriționist
6 June 2013

Alimentația copilului reprezintă o permanentă provocare pentru părinți, chiar de la apariția copilului în viața lor, dată fiind importanța unei nutriții echilibrate caloric, vitaminic și mineral în timpul perioadei de creștere și dezvoltare a copilului. Fructele sunt printre primele alimente care apar în alimentația de diversificare a copilului mic și vor ocupa un rol important și mai târziu, în alimentația copilului preșcolar, mare sau adolescent, ținta finală fiind prezența lor în alimentația adultului sănătos de mai târziu, care le va păstra și le va folosi într-o dietă echilibrată și perfect adaptată nevoilor sale nutriționale de adult.

Din punct de vedere al structurării și porționării grupelor alimentare din cadrul piramidei nutriționale – există diferențe la copil sau la adult tocmai datorită faptului că un copil nu este un adult în miniatură și organismul copilului sau al adultului aflate în etape diferite de evoluție prezintă necesități diferite. Pentru copilul mic și preșcolar, fructele și legumele sunt pe un palier de mijloc al piramidei nutriționale, fiind sursele de vitamine, minerale, fibre și nu în ultimul rând, energie.

Recomandările cantitative pentru acest grup de vârstă (1-6 ani) sunt de aproximativ 5 porții de fructe și legume combinate pe zi, în variante diferite – trei fructe și două legume sau două fructe și trei legume. Dimensiunea unei porții, în termeni generali, trebuie raportată la dimensiunea anatomică a pumnului strâns al copilului și nu la dimensiunile porției de adult.

Fructele trebuie consumate în stare crudă, în plin sezon, atunci când putem beneficia de întreaga lor valoare nutritivă, în stare de preferat solidă, cât mai aproape de cea naturală – cubulețe, bucățele, feliuțe, mai puțin recomandate sub formă de sucuri/fresh-uri, tomai pentru a încuraja și dezvolta actul masticației și formarea unor porții corecte pentru consumul de fructe. Păstrarea cojii fructului (însă având grijă la spălarea fructelor ca și măsură de protecție împotriva enterovirozelor, a sindroamelor diareice, a bolii mâinilor murdare – hepatita A) asigură o sursă importantă de fibre, care vor ajuta copilul să aibă un tranzit intestinal normal, cu prezența scaunului zilnic și protecție  împotriva constipației.

În cazul sucurilor, se separă partea fibroasă a fructului de cea zemoasă – rămâne practic un amestec de apă cu fructoză (zahărul din fructe) și se pierde efectul de protecție anticonstipație din fibrele fructelor – pulpa lor. Și cantitativ privind lucrurile, un suc ascunde două sau mai multe fructe băute, pe care poate copilul nu ar fi putut să le mănânce în cantitatea respectivă dacă i-ar fi fost servite cubulețe/feliuțe sau ar fi mușcat efectiv din fructul respectiv. Apare astfel o supraofertă de calorii și zahăr pentru organismul copilului, cu efecte directe pe evoluția greutății lui ponderale în timp.

În fructe se regăsesc o serie de vitamine si minerale (vitamina C, vitamina A, vitamina E, magneziu, potasiu) cu important rol antioxidant, de creștere a imunității, reglatoare enzimatice și hormonale cu rol vital pentru o creștere și dezvoltare armonioasă.

Nu în ultimul rând, fructele reprezintă o alternativă sănătoasă la cerințele copiilor pentru dulciuri, cât mai multe dulciuri – bomboane, ciocolată, sucuri, produse de patiserie și orice produs care conține zahăr și oferă o protecție pancreatică pe termen lung împotriva bombardamentului glucidic rafinat pe care îl dă zahărul și a riscului de obezitate și diabet zaharat de tip 2, tot mai des întâlnite la copii.

Fructele vor rămâne o componentă cheie a unei alimentații echilibrate și pentru mai târziu – copilul mare, adolescentul sau adultul din viitor – astfel că prezența lor în copilărie are o miză importantă. Fiecare părinte trebuie să cunoască și să joace rolul de ofertant de forme, culori, gusturi din variate opțiuni de fructe (jocul farfuriei), pe care copilul le testează și le selectează  în alimentația lui (cu siguranță că pentru fiecare mofturos, natura găsește o soluție într-unul sau mai multe fructe), important este ca parinții să fie suficient de fermi, diplomați, inspirați și răbdători, cât să încerce acest joc al ofertei diversificate, pentru a se bucura împreună cu micuții lor de o copilărie sănătoasă.

Articol realizat cu sprijinul Dr. Luminița Florea, medic nutriționist