Citește corect etichetele alimentelor!

12 November 2015

Articol realizat de Dr Luminița Florea, specialist în nutriție

Hrana copiilor este foarte importantă, având un rol esențial în dezvoltarea ulterioară. Este știut că deficiențele, ignorarea regulilor de nutriție și excesele alimentare în copilărie pot duce la boli.

Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. De aceea, vin în ajutor acum cu un exemplu de cum putem citi etichetele corect, pentru a ne asigura că facem o alegere bună pentru copiii noștri, dar și pentru noi. Unul dintre alimentele cele mai dragi copiilor sunt cerealele, fiind și foarte prezent în meniul lor. Dar cum pot părinții să se asigure că citesc eticheta corect atunci când aleg?

Rolul cerealelor în alimentația noastră
Cerealele stau la baza piramidei alimentare și reprezintă o componentă esențială pentru că furnizează energia necesară activităților noastre zilnice.
Cerealele se împart în două mari categorii:
1. cereale integrale: acestea pastrează o mare parte din structura de bază (înveliș și conținut a tipului de bob din care provin) și astfel se conservă o mare parte din valoarea lor nutritivă și din fibrele conținute în mod natural;
2. cereale rafinate sau procesate: în cazul acestora, din cauza proceselor artificiale de fabricație și a adaosurilor de zahăr și conservanți își pierd valoarea nutritivă și o mare parte din conținutul în fibre și devin un aliment mai putin sănătos, intrând astfel în categoria ,, dulciuri”.
Reguli de consum
Locul corect al cerealelor în alimentație este în prima parte a zilei, când pot fi consumate pe post de mic dejun sau gustare de dimineață. Este important să evităm consumul lor în restul zilei, și în mod special la masa de seară.

De ce sunt bune de fapt cerealale, alese corect:

1. Pentru că au un aport consistent de glucide (cu cât sunt mai integrale se absorb mai lent și țin mai mult de foame, conferind senzație de sațietate un timp mai îndelungat);

2. Pentru că au un aport mediu de proteine (dau consistență mesei respective și de asemenea senzația de sațietate = saturare);
3. Pentru că au un aport scăzut de grăsimi (aportul de grăsimi crește atunci când apar combinațiile de cereale procesate – cu umpluturi de cremă sau arome);

4. Pentru că au un aport relativ crescut de fibre.
Acestea reprezintă de fapt și criteriile de alegere corectă a tipului de cereale în alimentația noastră și a copiilor:

Reguli de alegere corectă a cerealelor
1. Să fie integrale, nu procesate și fără adaos de zahar sau arome, aditivi, umpluturi din cremă.
2. Să aibă un conținut cât mai ridicat în proteine și fibre alimentare și un conținut mic – mediu în lipide (grăsimi).
3. Să aibă un conținut mare de glucide ne-rafinate, integrale și cât mai puține glucide rafinate (zahăr).
4. Să fie consumate corect:
– la masa de dimineață (micul dejun) sau cel târziu la gustarea de dimineață (reprezintă o masă complexă și sănătoasă în combinație cu o proteină animală sau vegetală: lapte, lapte de soia, iaurt, iaurt de soia, sana, brânza de vaci, brânza cottage sau cu fructe proaspete, uscate sau oleaginoase);
– niciodată pe post de masă de prânz sau seara;
– maxim una –două porții de cereale integrale/zi, preferabil în prima parte a zilei.